Nieuws & blog

Aan de opkomst voor het congres van Medilex op 12 oktober is te zien dat mondzorg steeds meer...
Er zijn veel jongeren in Nederland met een licht verstandelijke beperking. We kunnen van alles...
De complexiteit van slaapproblemen vraagt om een multidisciplinaire aanpak en maatwerk....
« Terug

Een stukje grond onder zijn voeten

Een stukje grond onder zijn voeten

Naweed* wordt bij mij aangemeld voor speltherapie. Hij is 10 jaar en van oorsprong Afghaans. Op school en op de naschoolse dagbehandeling maken ze zich zorgen over zijn explosieve gedrag en over zijn extreem negatieve zelfbeeld. Hij kan dingen zeggen als: “laat maar, ik ben toch gewoon een dombo. Ik snap nooit wat!” Ook zijn ouders en de gezinswerker hopen dat de therapie Naweed zal helpen zijn emoties te reguleren.

In zijn dossier vind ik de volgende informatie:

  • Naweed komt over als een vriendelijke en vrolijke jongen.
  • Naweed is gediagnosticeerd met ADHD; hij is prikkelgevoelig en reageert impulsief.
  • Hij is snel gefrustreerd, heeft een opvallend negatief zelfbeeld en toont zich zeer faalangstig. Hij kan dan met flinke boosheid en frustratie reageren.
  • Naweed gebruikt ondersteunende medicatie.
  • Naweed zit opvallend vaak met zijn duim in zijn mond en trekt aan zijn oor.
  • De ouders van Naweed zijn als vluchtelingen naar Nederland gekomen.
  • In het thuisland had de vader van Naweed een prima baan. Hier in Nederland is hij produktiemedewerker.
  • De relatie van de ouders van Naweed staat onder druk, door gezondheidsklachten van moeder en problemen met beide zoons; Naweed en zijn oudere broer die een verstandelijke beperking heeft en autisme.

Individuele aandacht

Naweed komt bij mij voor speltherapie, één keer in de week. In de beginfase test hij mij voortdurend uit, zoekt de grenzen op. Het is een hele toer om hem grenzen te bieden zonder dat hij zich afgewezen voelt. Maar na een poos wint zijn verlangen om in de spelkamer te zijn het van zijn angst. Hij geniet van de individuele aandacht. Naweed is een leergierige jongen. Hij is geïnteresseerd in allerlei onderwerpen en vraagt zich van alles af. Soms lijkt het of de onderwerpen die hij aanroert te zwaar zijn voor zijn magere schouders. Naweed is tien jaar, maar doet denken aan een zorgelijke oude man, met zijn gebogen schouders en de altijd aanwezige frons op zijn voorhoofd.

De aap is druk en dom

In de één-op-één-situatie in de spelkamer durft hij zich te uiten. Allerlei thema’s komen aan de orde. Hij speelt dierenarts met de knuffels. Sommige dieren hebben buikpijn of hoofdpijn, of een gebroken poot. De aap heeft last van “drukte”. Dat maakt dat hij slecht kan luisteren en heel veel straf krijgt. Hij is echt een sukkel, een dombo en doet helemaal niks goed. Hij is ook vaak brutaal, omdat de woorden gewoon uit zijn mond rollen. Daar kan hij eigenlijk niks aan doen. Hij krijgt er pilletjes voor. Die helpen wel een beetje.

De hond heeft ADHD en is slim

De hond heeft ADHD, maar is ook erg slim. Hij heeft geleerd dat hij goed structuur aan moet brengen. Uiteindelijk wordt hij het hulpje van de dierenarts. Als het einde van de therapie in zicht is, laat Naweed doorschemeren dat hij eigenlijk dat hondje graag wil hebben. Ik probeer eerst nog hem te overtuigen dat hij het zelf kan, dat hij daarop mag vertrouwen. Maar Naweed is vasthoudend en komt ook nadat de therapie is gestopt geregeld even naar de spelkamer om te kijken hoe het met het hondje is, dat hij zo mist. Ik besluit hem het hondje mee te geven en zeg erbij dat hij het maar moet terugbrengen als hij het niet meer nodig heeft.

Kunstmest als metafoor

Naast het dierenartsspel, speelt Naweed ook graag in de zandbak. Hij bouwt een boerderij en rijdt met de tractor rond. Hij graaft en maakt modder. Met een harkje maakt hij akkers. Hij sprenkelt er kleine beetjes modder overheen, keer op keer, week na week. “Kunstmest” zegt Naweed. En zo krijg ik het idee voor een metafoor voor Naweed. Want sommige kinderen hebben meer nodig dan “de normale dingen” om te kunnen groeien en zich positief te ontwikkelen. Kinderen als Naweed, die bijvoorbeeld een moeilijke start hebben gehad, of in een land opgroeien waar ze zich niet thuis voelen, of ADHD hebben, of iets anders. Of als de hechting met ouders niet goed is verlopen of er thuis problemen zijn.

Een stukje grond

Zo’n kind kun je vergelijken met een stukje grond waar niets op wil groeien. Omdat het te nat is, of in de schaduw ligt. Dan is er soms kunstmest nodig, of een beetje extra zon. Het kan goed zijn een hekje rondom zo’n stukje grond te plaatsen. Met andere woorden: het kind heeft wat extra’s nodig. Bescherming, structuur, warmte, uitdaging, vertrouwen en een veilige plek om tot bloei te komen.

De metafoor van het stukje grond heb ik uitgewerkt in een therapieboekje. Want als therapeut van Advisium wil ik de kennis en ervaring namelijk graag delen. Het kan professionals en jongeren helpen om te praten over hun hulpvraag. En om samen met hen op zoek te gaan naar dátgene dat zij nodig hebben om te groeien.

Joyce van der Weijden
Therapeut bij Advisium

*Naweed is een gefingeerde naam.

Meer weten?

Dit boekje is de vierde in de serie Therapieboekjes. U vindt ze allemaal op www.sheerenloo.nl/therapieboekjes. Wilt u meer weten over therapieën van Advisium? Neem dan contact met ons op via 0800 3 555 555 of [email protected].



Reacties

Er zijn nog geen reacties. Word de eerste.

Mis niks

Blijf op de hoogte van wat wij doen en te bieden hebben. Ontvang maandelijks de beste artikelen van onze site. Schrijf je in.

Direct contact

0800 3 55 55 55

MA - VRIJ  08:00 - 18:00 UUR
OF STUUR EEN MAIL