Nieuws & blog

De complexiteit van slaapproblemen vraagt om een multidisciplinaire aanpak en maatwerk....
Stel je voor: je bent doof en blind én je kunt nauwelijks praten. Bovendien heb je een...
Naweed* wordt bij mij aangemeld voor speltherapie. Hij is 10 jaar en van oorsprong Afghaans. Op...
« Terug

Een dag uit het leven van een logopedist

Een dag uit het leven van een logopedist

Op zondag 6 maart is de dag van de logopedie. Wat mij betreft een mooie gelegenheid om het eens te hebben over de vragen en opmerkingen die ik vaak krijg over mijn vakgebied. Bijvoorbeeld als ik op verjaardagen of feestjes vertel dat ik logopedist ben. Ik hoor dan vaak dingen als: "Is dat iets met je voeten?", "Dan leer je kinderen zeker de ‘S' goed uit te spreken?" en "Geef je spraakles?". Nou, ik werk in de verstandelijk gehandicaptenzorg. Nee; ik doe niets met voeten en ja; een onderdeel van logopedie is spraakles. Maar mijn werk is heel veelzijdig! Dus neem ik u maar eens mee door mijn schema van een willekeurige dag...

09.00 uur EHBH

"Mijn hoortoestel piept steeds". Vrijwel direct na mijn binnenkomst staat de eerste cliënt voor mijn deur. Eerste Hulp Bij Hoortoestellen hoort bij mijn dagelijks werk. Gelukkig valt het bij deze cliënt mee en verlaat hij het pand met een goedwerkende set.

10.00 uur Oefenen met gebaren

Meteen daarna staat mijn volgende afspraak voor de deur. Een jongetje met het syndroom van Down. Hij spreekt erg onduidelijk, daarom oefenen we wekelijks met gebaren. Zodat hij zich duidelijker kan uiten. Dit pikt hij goed op en ook zijn sociale omgeving oefent hard mee.

12.00 Communicatieonderzoek

Vlug door na mijn afspraak op een woongroep. Een ouderwordende cliënt heeft moeite om het overzicht in de dag te houden. Hij wordt boos als hij niet meer weet wat er staat te gebeuren en vraagt veel begeleiding. Nadat ik een communicatieonderzoek heb gedaan, wordt in overleg met de orthopedagoog besloten dat er een visueel dagschema met pictogrammen wordt gemaakt voor deze cliënt. Ik duik snel achter mijn computer om dit schema te maken.

15.00 Taalontwikkeling

Als ik weer terug ben op mijn plek, spreek ik een meisje van elf jaar. Zij is aangemeld bij onze polikliniek. Of ik een beeld kan geven van haar taalontwikkeling. Met verschillende tests kan ik meten op welk niveau zij taal begrijpt. En op welk niveau zij zelf taal gebruikt. Voor haar omgeving kan dit duidelijkheid geven hoe ze haar moeten aanspreken, zodat ze haar niet overvragen. Dit meisje kan zich niet zo lang concentreren, dus ik zie haar volgende week weer.

17.00 Verslikken voorkomen

Mijn werkdag eindigt met het observeren van een 50-jarige cliënt bij het drinken. Zij moet vaak hoesten als zij haar koffie drinkt. Dan verslikt zij zich soms. Samen met de groepsleider proberen we verschillende aangepaste bekers uit om verslikken te voorkomen.

Op naar de volgende, afwisselende werkdag!

Ingrid Hertgers
Logopedist

 

 



Reacties

Wilma
Hee, collega, dit is heel herkenbaar! En tegelijkertijd zijn er nog 100 variaties van dagen: aan-huisbehandelingen, oudergesprek, OLO- scholing geven, deename aan kennisnetwerk Autisme, MDO, hoorscreeningen, spraakcomputer instellen, videobeelden maken en bekijken, autoritten van Urk en Leliestad tot Laren en Almere, omdat de daar gevestigde logo's met de vragen van onze clienten niet uit de voeten kunnen...never a dull moment! Groetjes! Wilma
Geplaatst op 4-3-16 12:15.
Pascale
Hoi Ingrid, wat leuk om dit te lezen. Interessant, zinvol en gevarieerd werk. Altijd fijn om als 'multidisciplinair team'zorg op maat te leveren. Groetjes, Pascale
Geplaatst op 4-3-16 13:23.

Mis niks

Blijf op de hoogte van wat wij doen en te bieden hebben. Ontvang maandelijks de beste artikelen van onze site. Schrijf je in.

Direct contact

0800 3 55 55 55

MA - VRIJ  08:00 - 18:00 UUR
OF STUUR EEN MAIL